De verborgen psychologie in een menukaart

De verborgen psychologie in een menukaart

Het samenstellen van dé perfecte menukaart is lastiger dan de meeste mensen denken. Er komt namelijk meer bij kijken dan simpelweg wat gerechten onder elkaar plaatsen. Wat dacht je bijvoorbeeld van een psychologische prijsstelling? Er zijn een aantal tips waarmee je op een zeer eenvoudige manier psychologische prijzen kunt verwerken in de menukaart. Ben je benieuwd? Lees dan zeker even verder.

Tip #1 – Ronde bedragen gebruiken

Is het je al eens opgevallen dat restaurants vaak ronde bedragen hanteren op de menukaart? Dit is niet geheel zonder reden natuurlijk. Wist je dat we ronde bedragen associëren met hogere kwaliteit? €40,00 leest simpelweg ‘beter’ dan €39,99. Daarnaast verwerken onze hersenen ronde getallen een stuk makkelijker en oogt het ook nog eens chiquer. Genoeg redenen om die psychologische prijzen te hanteren op jouw menukaart.

Menukaarten

Tip #2 – Prijzen nooit loodrecht onder elkaar zetten

Als restaurant wil je natuurlijk dat jouw gasten een keuze maken op basis van de gerechten en hun smaak. Om te voorkomen dat ze op zoek naar het goedkoopste gerecht, kun je het beste gebruik maken van gecentreerde teksten met de prijzen direct achter de gerechten. Hierbij maak je dus gebruik van een psychologische prijsstelling én een aantrekkelijke indeling. Op die indeling komen we zo terug.

menukaart

Tip #3 – Geen euroteken plaatsen

Als mensen iets niet graag doen is het geld uitgeven. Nu ontkom je er niet aan als je uiteten gaat, maar het kan helpen om pas aan het einde van de avond met een valutateken te gaan werken. Naast de ronde bedragen, heeft een psychologische prijsstelling dus ook alles te maken met het vermijden van een euroteken op de menukaart. Het ziet er op het eerste oog misschien een beetje apart uit, maar het werkt echt!

Menukaarthouders

Tip #4 – De juiste kaders en lijnen

We hadden het net al even over een aantrekkelijke indeling en dat heeft natuurlijk alles te maken met de betreffende kaders en lijnen die je gebruikt. Je wilt uiteindelijk wel dat het een overzichtelijke menukaart wordt. Gebruik bijvoorbeeld genoeg witruimte en grafische elementen. Maar maken grafische elementen de boel niet onrustig? Zeker niet! Door dit op een subtiele manier toe te voegen zullen bepaalde gerechten opvallen.

2 years ago